Thursday 10 April 2014

Tahun Melawat Sarawak 2014 - Kuching (Part 3 - Day 5 & 6)

Hari kelima ke Kg. Budaya Sarawak. Antara tempat yang mesti kena pergi sebab kesemua budaya Sarawak ada di sini. Aku pergi dengan shuttle van. Nak dapatkan perkhidmatan shuttle van ini boleh ke Hotel Grand Margherita dan ada pakej untuk kesana. Harga tiket masuk termasuk dengan shuttle van RM80/seorang. Van akan ambil depan Tune Hotel. Kami tempah dan bayar sehari sebelum pergi. Van paling awal 9.15 pagi.

Sampai pintu masuk tunjuk je resit yang dah di bayar tu kat kaunter. Diorang akan bagi pasport dan pelekat untuk ditampal pada baju. Passport tu tujuannya hanya untuk dapat cop setiap rumah je. Itupun kena cop sendiri. Heh!



Rumah Cina



Rumah Melayu


Rumah Melanau


Rumah Bidayuh (Nak tengok yang betul-betul di Annah Rais yang aku tulis dalam entri sebelum ini)



Rumah Iban



Rumah Penan


Rumah Orang Ulu


Jangan terlepas peluang jalan di Bamboo Bridge!


Ada persembahan kebudayaan kat sini. Sebelah pagi mula jam 1130 dan petang pukul 330. Jangan terlepas. Merayau kat sini tak cukup sejam dua. Ada je penerangan dari mereka-mereka di setiap rumah. Aku pergi amik van paling awal pun balik pukul 3 petang itupun nasib baik tak terlepas van. 




Balik dari Kg Budaya Sarawak singgah di Muzium Kucing. Minta budak van hantarkan tapi balik kena ambil teksi sebab pakej itu untuk shuttle van Kuching - Kg Budaya - Kuching. Nak balik semula memang lalu jalan yang sama. Maka bolehlah minta simpati hantarkan. Masuk Muzium Kucing tak dikenakan bayaran cuma bayaran dikenakan pada kamera yang di bawa masuk. Aku pakai kamera telefon kena caj RM3. Dah nama pun Muzium Kucing maka memang kebanyakan kucing je yang ada. Mitos kucing dalam alam Melayu, Jepun dan banyak lagi la. Muzium sini taklah besar pun. Kecil je. Muzium Kucing terletak dalam Dewan Bandaraya Kuching Utara. Nampaklah orang yang bekerja di sini. Ia terletak di atas bukit dan boleh nampak bandaraya Kuching dari kejauhan.



Nak balik boleh minta tolong penyambut tetamu kat situ telefon teksi. Ke Waterfront caj RM25 dikenakan. Turun dari teksi ternampak India Street. Merayau kat situ dulu baru kami ke Waterfront untuk cari souvenir. Di Main Bazar berhadapan Waterfront memang melambak kedai jual souvenir. Pilih je mana yang berkenan di hati. Malamnya naik bot tambang lagi ke seberang. Tujuan kali ni satu je, ke kedai Kek Lapis Dayang Salhah. Beli kek lapis! Konon nak beli sikit tapi bila dah sampai semua kek nak capai. Seratus juga melayang. Selesai beli naik bilik simpan kek lepas tu jalan ke Top Spot. Apa lagi makan seafood la. Ada satu restoran seafood muslim di sini. Top Spot adalah di tingkat atas tempat parking kereta. Kalau dari Tune Hotel, jalan kaki naik ke atas lepas tu ambil belah kiri terus sikit nampak perkataan Top Spot. Situlah tempatnya. 



Hari keenam kena balik Semenanjung dah. Kami memang dah siap-siap amik shuttle van ke airport jam 930 pagi. Di Tune Hotel ada perkhidmatan shuttle van ke airport. RM10/seorang dan minimun 2 orang. 



P/s: Sehingga entri ini ditulis, tiada penemuan untuk pesawat MAS MH370 yang hilang. Sama-sama doakan agar penumpang dan anak kapal selamat. Tragedi ini berlaku hanya selepas 3 hari selepas aku balik dari Kuching. 


No comments:

Post a Comment