Tuesday 22 April 2014

Gunung Nuang (via Janda Baik), Datuk & Irau

Merujuk kepada tajuk di atas. Aku cuma nak kongsi gambar je dan gambar pun tahap kamera zaman jepun. Lama dah pergi sampai tak ingat nak tulis apa. Ini antara yang aku ingatlah.  

Gunung Nuang (via Janda Baik)

Tujuan asal daki Gunung Nuang sebab nak training untuk ke Kinabalu untuk pertama kali (tahun 2012). Trek melalui Janda Baik agak senang untuk di daki. Sebelum sampai ke trek perlu melalui perkampungan orang asli dan bila dah nampak papan tanda Hutan Simpan Kekal maknanya laluan dah betullah tu.


Boleh pergi secara daypack. Kebanyakan hiking aku memang suka daypack je. Sebabnya aku bukan tegar sangat pun nak mendaki dan nak duduk hutan berhari-hari. Dapat rasa pengalaman baru cukuplah. Sihat pun sihat. Keluar peluh hilangkan tekanan. Sebelum naik sampai ke betul-betul puncak Gunung Nuang ada  view ni. 


Naik sikit je dah sampai puncak Nuang. Dalam 5 minit je dari view yang bawah tu. Tak ada pun cuma ada satu pondok dan satu signage yang menunjukkan korang dah sampai puncak. Seharian juga di dalam hutan. Lewat petang baru sampai bawah.


Gunung Datuk

Dah dua kali naik ke Gunung Datuk. Pertama kali pergi, kami gerak masuk tengah malam. Lebih kurang 12 malam. Kalau Cinderella kena balik rumah tapi aku masuk hutan. Permit masuk diperlukan untuk masuk ke dalam. Bayaran sebanyak RM5/seorang. Bagus juga hiking malam. Tak adalah nampak sangat puncak yang nak di daki. Lebih kurang 3 pagi dah sampai atas. Lepak tidur dulu sampai masuk Subuh. 

Nak tengok matahari terbit tak nampak sebab masa subuh tu hujan renyai. Cuma bergambar atas puncak. Jangan lupa dengan tapak kaki Hang Tuah di atas. Gambar wajib ada kalau dah sampai puncak Datuk. Menurut cerita, Hang Tuah melompat dari satu gunung ke gunung yang lain dan itu adalah kesan tapak kaki legenda tersebut. Berita sahih atau tidak tak dapat nak dipastikan. 


Gunung Irau

Gunung Irau atau Mossy Forest terletak di Cameron Highlands dan berdekatan dengan Gunung Brinchang. Masa aku pergi ada lagi construction di bahagian permulaan pintu masuk ke Gunung Irau. Puas juga mencari dan menyelit-nyelit nak masuk ke dalam. Dalam pembinaan kan. Tutup sini tutup sana. 

Mendaki Gunung Irau ni bukan setakat fizikal kena fit. Mental pun kena fit juga. Gunung Irau berbeza dengan gunung-gunung lain. Gunung lain kalau hujan tanah lembap atau kering tapi di Irau tanah sentiasa lembap dan berselut. Trek pun agak sukar. Siap kena memanjat bagai. 



Cuma yang lain adalah view didalamnya, orang kata macam Lord of The Ring gitu. Macam di alam fantasi tau. Di atas puncak view tak berapa sangatlah. Sebelum sampai puncak korang akan jumpa Mini Irau dulu. Jangan tertipu. Aku sampai puncak pun berkabus je tak nmpak apa pun. Ikut rezeki, ada masa boleh nampak seberang gunung. Di atas puncak ada 'batu bersurat' menandakan sempadan antara Pahang, Perak dan Selangor. Kiranya kalau dah sampai puncak Irau tu kau akan berada di tengah-tengah antara tiga negeri! Rasa hebat sekejap. 





Daa...

1 comment:

  1. kak mar.. nice.. jom hiking sma sekali.. hehehe��

    ReplyDelete