Friday 18 April 2014

Muar - Antara Kopi 434 dan Gunung Ledang

Hajat utama ke Muar untuk menawan Gunung Ledang. Perjalanan menaiki bas dan tiba di stesen bas Jalan Maharani, Muar. Lepas dijemput rakan, kami terus daftar masuk Elite Boutique Hotel. Luas hotelnya. Kalau ada yang ke Muar mahu mencari hotel bolehlah ke sini. Terbaik. Harga RM115/semalam sesuai untuk 3 orang (one queen bed & one single bed). Bilik pun besar nak berguling-guling atas lantai sangat boleh. 

Tak ingat nak ambil gambar bilik. Nah kad nama hotel. Silalah.

Lepas daftar masuk masa untuk cari makan. Kami ke Medan Selera Tanjung Emas. Asam pedas pelbagai ikan ada di sini. Setiap pinggan nasi memang akan di beri sepinggan asam pedas ikut selera tekak. Ada ikan merah, pari, telur ikan pun ada. Tengah makan dan bersembang memang tak sedar habis licin pinggan. Masa aku pergi Malaysia juga dilanda musim bunga. Muar tak terkecuali. Ingat negara luar je ke ada musim bunga.



Petangnya ngeteh di Kedai Kopi 434. Orang kata tak sah kalau ke Muar tak pekena kopi ni. Dalam banyak-banyak kopi, ada dua jenis kopi yang mahal iaitu Kopi Musang dan Blue Mountain Coffee. Dah alang-alang sampai apa salah rasa kopi mahal kan. Kopi mahal cangkir pun lain dari yang lain lah. Starbuck pun kalah oiii..


Antara landmark Muar adalah Jambatan Sultan Ismail di Sungai Muar. Di sini juga boleh layan sunset. Tak di jeti, di tepi muara pun boleh yang terletak tak jauh dari Medan Selera Tanjung Emas yang aku sebut tadi. 





Kepada penggemar seafood boleh ke Sabak Awor. Ada banyak deretan kedai yang menawarkan makanan laut. Semuanya sama je cuma mungkin dari segi kesedapan berbeza-beza dari satu kedai dengan kedai yang lain. Lain tukang masak lainlah hasilnya.



Keesokannya seawal 530 pagi dah bangun dan bersiap untuk misi mendaki Gunung Ledang. Kami singgah di kedai bernama D'Mampir yang berada di tepi jalan untuk bersarapan.  Highly recomended. Makan pula pagi-pagi dengan nasi lemak yang panas. Perghhhh. Korang kena siap-siap dengan bekalan makanan sebab tak ada restoran hatta gerai  sekalipun dekat atas gunung walau ada antara checkpoint Gunung Ledang ni dinamakan KFC (ini bukan ayam goreng yang sedap tetapi antara tempat pembunuh kecergasan). Maka sangat fit adalah amat diperlukan.



Pendaki perlu membuat pembayaran untuk permit kebenaran mendaki (RM7/seorang), insurans (RM10/seorang) dan guide (RM220/seorang guide) dan deposit sampah sebanyak RM50.00. Kami pergi bertiga dan bukan dengan grup jadi kos agak tinggi sikit. Pendakian melalui trek Lagenda boleh dilakukan secara daypack yang macam kami buat ni. Dari Muar akan melepasi Tangkak dan menuju ke jajahan Sagil. 



Lepas warm-up dengan guide, kami mula pendakian kira-kira 8.50 pagi. Awal pendakian cuma perlu mendaki tangga yang diberi nama Tangga Mahligai dan akan bertemu dengan checkpoint (CP) 1 dengan nama Bukit Semput. Aku dah boleh agak kenapa nama checkpoint ni dipilih sebab memang semput nak mendaki ialah aku pun dah lama tak mendaki gunung selepas Kinabalu. Trekking sikit-sikit adalah. CP2 adalah Hentian Meranti. Kawasan agak lapang di sini. Berhenti untuk lepaskan lelah dan bergambar sikit (Sikit??)




Checkpoint seterusnya adalah CP3 Batu Orkid. Ada batu besar di sini dan ada bunga orkid tumbuh di atas batu. Waktu ni masa amat mencemburui sebab rasa dah lama mendaki tapi baru CP3??


CP4 merupakan tapak kem. Kat situ tempat mereka-mereka yang nak pacak khemah dan bermalam di Gunung Ledang. Jadi jangan gelabah kalau tak jumpa CP4 atau pun bangga sebab laju sangat sampai tak perasan CP4. Perjalanan pendakian terhenti di CP5 iaitu di Sungai Segitiga. Tak dapat teruskan pendakian kerana masa agak suntuk tambah dengan kepenatan yang di alami. Al maklumlah dah lama tak mendaki. Semput lah sikit. Eh, bukan sikit tapi banyak sikit. Berehat sekejap lepaskan lelah sambil bergosip dan makan. Lebih kurang 2 petang gerak turun.


 


Dah sampai bawah kami singgah kejap di Air Terjun Sungai Air Puteh. Nak mandi sini pun boleh. Airnya mengalir sampai ke tapak chalet di kaki gunung. Seronok juga kalau dapat bermalam di sini. Lain kali mungkin.


Maaflah ye sebab baca entri kegagalan. Asyik baca entri yang berjaya je bila lagi nak baca kisah orang kurang berjaya kan. Di bawah antara gambar yang sempat aku ambil sepanjang pendakian.







Sekian.

No comments:

Post a Comment