Thursday 23 October 2014

Air Terjun Perlus, Buluh dan Harimau

Sesuai dengan namanya. Kamus Dewan memberi makna perlus atau terperlus yang bermaksud terperosok. Memang Air Terjun Perlus ini terperosok jauh ke dalam hutan di daerah Hulu Langat. Nak ke sini sama seperti ke jalan ke Air Terjun Gabai tapi kena melalui satu perkampungan Orang Asli. 

Sebelum memerah tenaga ke dalam hutan perut haruslah dikenyangkan. Dicadangkan untuk korang sarapan di kedai Nasi Lemak Anak Lelaki Hensem. Ini bukan aku yang bagi nama tapi memang sejuk mata memandang pun anak dia. Eh! Tapi kalau makan kat sini mesti tak cukup satu sebab aku pun bedal roti canai dengan nasi lemak sekaligus. Roti canai tu anak lelaki dialah yang tebar. Eh lagi! Malaysia sangat sarapan pagi tu. Apa ada hal kejap lagi mesti terbakar punyalah kolesterol yang ada. Kedai ni senang je nak cari. Ikut jalan nak ke Air Terjun Gabai tu mesti lalu satu jambatan kan. Kedai ni betul-betul tepi jambatan. Nah.




Habis makan dan gosip liar, tapau nasi lemak lagi (Lagi?) seterusnya kami mulakan misi. Kereta parkir/tumpang letak dekat Kampung Orang Asli Perlus. Kalau nak diikutkan trekking mengambil masa kira-kira 3 jam bagi yang normal macam kamilah. Kalau berlari mungkin lagi cepat sampai. Tapi disebabkan sepanjang perjalanan banyak betul buluh yang tumbang maka dari berjalan ke merangkak, berjalan balik dan merangkak balik. Kalau pokok tumbang tak apa, ini buluh bersimpang-siur jadinya. Aku perhatikan hutan ni banyak gila pokok buluh. Kalau raya takkan ada masalahlah nak buat meriam lemang buluh. Hantar panda kat sini pun bagus juga. Heh!










Setelah berhempas pulas dengan pacat, nyamuk, kerengga dan buluh betung, dekat 4 jam juga baru sampai.  Berbaloi! Gambar idok ler smooth anak-anak ye. Nak cantik dan rasa puas kenalah datang sendiri. Masa kami datang air kuat dan agak deras mungkin sebab hari sebelumnya hujan lebat dan masa kami datang cuaca amatlah baik. Syukur. 







Dah selamat sampai keluar baru tahu yang beberapa hari sebelum tu ada penduduk terserempak dengan harimau. "Perlus?? Tak jumpa harimau?" Kau boleh kata apa? Kalau jumpa mau lost terus makcik oii. Orang pun dah lama tak masuk sana katanya. Patutlah semak dia meninggi. Ok bai. 

Sedikit tips:

1. Beli tembakau/rokok dan basahkan letak dalam kasut sebelum mula trekking untuk elak pacat. (Tapi aku tetap kena sebab darah manis kot. Kah kah kah. Member lain aku tengok watlek watpis je tak kena. Cis!)
2. Hutan agak panas jadi banyak nyamuk. Mungkin sebab lembah dan agak terlindung.
3. Jalan agak senang tapi sebab buluh tumbang sukar nak berjalan.
4. Parking kereta dekat rumah orang tu kena bayar RM5 :)


No comments:

Post a Comment